Zobacz, jak było!
Każdy uczestnik Uniwersyteckiego wehikułu czasu spragniony strawy dla ciała i ducha mógł odetchnąć w salonie literackim, przy kawie i ciastku wsłuchując się w deklamacje i śpiewy z początków XIX wieku. Była okazja posłuchać krótkich scenek komediowych, fragmentów wierszy i prozy, a także utworów muzycznych, które umilały czas przedstawicielom wyższych sfer w latach powstawania Uniwersytetu. Była więc okazja nie tylko do odpoczynku w miłej atmosferze, ale także do bliższego poznania literatury oświeceniowej, która potrafi bardzo pozytywnie zaskoczyć!
Słuchacze oraz wykładowcy kursów aktorskich, wokalnych i tanecznych Uniwersytetu Otwartego wspólnie przenieśli się do salonu jednej z warszawskich rodzin z pocz. XIX wieku, gdzie zabawiali się deklamacjami i śpiewem. W salonie literackim usłyszeć było można m.in. fragmenty z następujących pozycji:
- Julian Ursyn Niemcewicz, Pan Nowina czyli Dom pocztowy:
komedya oryginalna we trzech aktach (1815) - Julian Ursyn Niemcewicz, Samolub: komedya w pięciu aktach wierszem (1814)
- Próżniaki mieyskie : komedya w 1nym akcie, z francuzkiego Pana Pikard na polski język przerobiona (1823)
- Mary Shelley, Frankenstein (1818)
- Maria Wirtemberska, Malwina, czyli domyślność serca (1816)
- Maskarada (właś. Wspomnienia o maskaradzie poświęcone lubownikom karnawału / przez L… E… R… roku 1829)
- Zabawki wierszem Ignacego Kułakowskiego (1824)
- Rozrywka wsamotności: tłumaczenia wierszem przez Kajetana Jaxę Marcinkowskiego (1821)
- Amstal Lokman El-Hakim, Podobieństwa, czyli bajki mędrca Lokmana (wyd. pol. 1818